احتمال سرطان دهانی در اثر تعویض نکردن دندان مصنوعی

فهرست مطالب

مشکلی که ما داریم در جوانانی که دندان مصنوعی استفاده می کنند به دلیل وجود گودی  مناسب زبان  و لب دست دندان مصنوعی از گیر خوبی برخوردار است اما در افراد مسن این گودی به مرور کمتر می شود و با حرکت زبان دست دندان مصنوعی حالت لق می گیرد و این حالت باعث رشد گوشت اضافه می شود که در صورت مراجعه نکردن دوره ای ماهانه یا سالانه بیمار به پزشک احتمال سرطان دهانی وجود دارد.

بیمار با این حالت لق چه کاری لازم است انجام بدهد؟ استفاده از پروتز یا دندان مصنوعی را کم کند یا اقدام به تعویض کند؟
پروتز یک ابزار اضافی در دهان است و بیمار باید یک سوم از روز یا شب را به دلیل حفط حالت طبیعی عروق زیر مخاط دهان این پروتز را از دهان خارج کند، همچنین لازم است با وسایل شستشو و حتی مسواک دسته دندان، کام و زبان را شستشو داد.

اگر بیمار متوجه زخم دهانی شد چکار کند؟

 

با دیدن زخم زیر دندان مراجعه به پزشک ضروری است

وجود زخم ها در انسان ها مختلف است که اصولا بیمار باید برای وجود قرمزی آن به پزشک مراجعه کند و اگر کسی به دیابت مبتلا است باید معاینه شود، لذا یا پروتز دندان بعد از استفاده شش ماه تا یک سال تعویض می شود یا دندانپزشک یک لایه زیر آن قرار می دهد. توصیه  و تاکید می شود: دستمال یا پنبه زیر دست دندان خود قرار ندهید.

استفاده از اینپلنت به سلیقه بیمار است یا تشخیص دندانپزشک؟

گرچه پروتز بهترین راه درمان است اما طرح درمان با بیمار است و دندانپزشک توجیه کننده. وقتی استخوان بیماری تحلیل یا آب شود پروتز به کمک چهار اینپلنت خود را حفظ می کند و بهترین روش جایگزین درمان نیز اینپلنت است.

زخم ایجاد شده در زیر پروتز طبیعی نیست و بیمار باید به پزشک مراجعه کند، اگر زخمی که بعد از دو هفته استفاده از این ابزار بهبود نیافت با وجود اینکه احتمال سرطان کم است اما نیاز به نمونه برداری است.

علت وجود زخم در زیر دندان مصنوعی به جنس دندان و میزان معاینات بیمار بستگی دارد، زیرا تحریک زخم نیز وجود دارد.

مخاط زیر پروتز باید سالم باشد. پروتز نیاز به معاینه دارد، بهتر است بیمار دو دست دندان داشته باشد و دوره ای از هر دوی آنها استفاده کند.کسانی که به بیماران زمینه ای مانند دیابت، قلب و عروق و… مبتلا هستند امکان درمان دندانی با این روش برایشان وجود دارد؟

اگر بیمار به دیابت کنترل نشده مبتلا باشد امکان به کارگیری اینپلنت وجود ندارد مگر با قندش را کنترل کند، همچنین موفقیت اینپلنت در سیگاری ها به دلیل ترمیم کم زخم، کم است ولی اگر استعمال سیگارشان را کاهش دهند این موفقیت نیز افزایش می یابد.

تاکید می شود: پروتز با مسواک و خمیر دندان یا مایع صابون شستشو داده شود و بهترین روش تمیز ماندن آن استفاده از نخ مخصوص زیر بریج است.

موقع خارج کردن دندان مصنوعی، باید در جعبه مناسبی داخل آب، یا آب نمک نه در جای خشک نگهداری شود. دندان مصنوعی را داخل آب ژاول به دلیل بوی بد قرار ندهید.

ساخت دندان مصنوعی در یک روز

در کوتاه ترین زمان دندان خود را تحویل بگیرید!