دندان مصنوعی سالمندان باید هر 3 سال اصلاح شود

فهرست مطالب

دندان مصنوعی سالمندان باید هر 3 سال اصلاح شود

دندانهای مصنوعی سالمندان به طور متوسط باید هر 3 سال پس از معاینه دندانپزشک اصلاح شود تا لق شدگی آن باعث آسیب به لثه سالمندان نشود.

دندان‌ها مانند دیگر اجزای بدن انسان نیازمند مراقبت بهداشتی و درمانی مکرر هستند به طوری که در برخی افراد به دلیل جنس خاص دندانشان باید حتی بیشتر از اندام و اجزای دیگر بدن به آن توجه کنند.  به طور معمول “دست دندان ” را دندان مصنوعی می‌نامند که جایگزین دندان‌های طبیعی می‌شود؛ دندان مصنوعی معمولاً به صورت قالبی و با ترکیبی از مواد مخصوص پلاستیکی ساخته می‌شود که می‌تواند ظاهر خوب و مطلوبی را برای افراد سالمند به وجود آورد.

نقش مهم دندان‌های مصنوعی در تغذیه سالمندان

زمانی که فرد سالمند فاقد دندان‌های طبیعی باشد، دندان مصنوعی به عنوان کمک به آنان برای غذا خوردن نقش بسیار مهمی در تغذیه سالم آنها می‌تواند ایفا کند.زمانی که یک دندان از بین می‌رود، دندان‌های دیگر کمی حرکت می‌کند و باعث به وجود آمدن فضای خالی می‌شود که محل تجمع مواد غذایی نیز در بین دندان‌ها خواهد شد،پس یک دندان مصنوعی می‌تواند مانع به وجود آمدن مشکلات بهداشتی دهان و دندان شود.در این راستا می‌توان با جایگزین کردن دندان‌های جلو افرادی که دارای دندان‌های با ظاهر نامناسب هستند به آنها چهره بهتری بخشید.

مزایای دندان مصنوعی

داشتن دندان مصنوعی خوب، کمک می‌کند که سالمند خوب غذا بخورد، خوب حرف بزند و ظاهر خوبی داشته باشد و از مزایای دندان مصنوعی این است که این دندان‌ها تفاوتی با دندان‌های طبیعی خود شخص نخواهند داشت.

مضرات استفاده از دندان‌های مصنوعی کهنه یا قدیمی

در صورت مناسب نبودن دندان مصنوعی ضمن محکم نبودن محل قرار گفتن آنها «اصطلاحاً لق بودن» آسیب‌دیدگی لثه «ساییدگی لثه» جلو آمدن فک پایین و پوسیدگی دندان‌های دیگر نیز شامل عوارض و زیان‌های دندان مصنوعی کهنه به حساب می‌آید.

توصیه‌های مهم در نگهداری از دندان مصنوعی سالمندان

شستن دندان‌های مصنوعی خارج از دهان بعد از هر وعده غذا، حداقل سالمندان یکبار در روز دندان‌های مصنوعی را پس از غوطه ور کردن در مواد تمیز کننده و شوینده مناسب «آب و صابون» کاملاً با مسواک و خمیر دندان بشویند.قرار گرفتن مناسب و محکم دندان‌های مصنوعی بر روی فک، عدم تغییر شکل در ماهیچه‌های صورت و عدم وجود مشکل در جویدن غذا نشان دهنده ساخت خوب دندان مصنوعی است.همچنین هر زمانی که دندان‌های مصنوعی سالمندان شکسته شود یا تعداد دیگری از دندانهایشان را از دست دهند دندان‌های آنان باید جایگزین و عوض شود.به طور میانگین هر 3 سال دندان‌های سالمندان باید توسط متخصص دندانپزشک معاینه و در صورت نیاز و تشخیص دندانساز دندان‌ها تعویض یا اصلاح شود.

آیا دندان مصنوعی جدید باعث ناراحتی سالمند و اذیت آن می‌شود

در ابتدا ‌دندان مصنوعی جدید ممکن است، لثه را اذیت کند ولی بعد از مدتی ناراحتی از بین می‌رود و اگر سالمند هرگونه ناراحتی داشته باشد حتی به میزان بسیار کم باید حتماً به دندانساز خود مراجعه کند.رعایت بهداشت دندان‌های مصنوعی مانند دیگر اجزای بدن باید مورد توجه و آموزش سالمندان کشورمان قرار گیرد زیرا همان طور که دندان‌های طبیعی نیاز به نظافت دارند، دندان‌های مصنوعی نیز باید تمیز و پاکیزه شوند.

ساخت دندان مصنوعی در یک روز

در کوتاه ترین زمان دندان خود را تحویل بگیرید!