نکته بهداشتی در مورد دندان مصنوعی 2

فهرست مطالب

دندان‌های مصنوعی را هر روز با مسواك نرم تمیز كنید!

 

بیماری‌های دهانی بر دستگاه‌های مختلف بدن تاثیر می‌گذارد و رعایت نكردن بهداشت دهان و دندان نه تنها سبب بروز بیماری‌های حفره دهان می‌شود بلكه می‌تواند سلامت دستگاه‌های حیاتی بدن را تهدید كند و حتی ممكن است منجر به مرگ شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دندان‌های مصنوعی مانند دندان‌های طبیعی نیازمند مراقبت و مسواك زدن هستند. اگر دندان مصنوعی تمیز نشود ممكن است سبب ابتلای فرد به عفونت‌هایی مانند برفك دهان می‌شود؛ بنابراین برای شستن دندان‌های مصنوعی كه می‌توان آنها را خارج كرد، لازم است كه فرد روزانه حداقل یك بار دندان‌های مصنوعی را از دهان خارج كند و با مسواك نرم بشوید.

لازم است به این نكته توجه شود كه خمیر دندان برای شستن دندان‌های مصنوعی مناسب نیست به جای آن می‌توان از مایع ظرفشویی استفاده و پس از استفاده از آن، دندان مصنوعی را به خوبی آبكشی كرد. بعد از خارج كردن دندان مصنوعی لثه و زبان را باید با یك مسواك نرم شست سپس لثه‌ها را با انگشت ماساژ داد.

افراد سالمند باید شب‌ها دندان‌های مصنوعی خود را از دهان خارج كنند و در یك ظرف آب یا آب نمك قرار دهند تا مخاط دهان كه تحت فشار بوده است، استراحت كند. البته افرادی كه دندان مصنوعی ناكامل دارند بهتر است دو مسواك داشته باشند.

هنگامی كه دندان مصنوعی شل شده باشد به لثه فشار وارد كند یا در هر قسمت دهان زخم به وجود آمده باشد. قسمتی از دندان مصنوعی شكسته شده باشد، یا فرد نتواند با دندان مصنوعی غذا بخورد و بعد از برداشتن دندان مصنوعی از دهان احساس كند كه لثه برجسته شده است،لازم است بیمار به دندانپزشك مراجعه كند.

بوی بد دهان:

بوی بد نامطبوعی كه هنگام صحبت كردن و یا نفس كشیدن بعضی افراد احساس می‌شود می‌تواند علامتی از رعایت نشدن بهداشت دهان و دندان، دندان‌های پوسیده عفونی، اشكال در ترشح یا قطع ترشح بزاق، بیماری‌های لثه، دندان‌های مصنوعی نامناسب، ضایعات بدخیم دهانی، بیماری‌های بینی، سینوزیت، بیماری‌های دستگاه تنفسی و گوارش و مصرف الكل و دخانیات باشد بنابراین لازم است سالمندان نسبت به رفع این عارضه اقدام كنند.

خشكی دهان:

یكی از مشكلات دوران سالمندی،خشكی دهان است كه جویدن و بلعیدن غذا را دشوار می‌كند؛ علاوه بر آن مزه غذا كمتر احساس می‌شود و سوزش دهان،‌ كاهش اشتها و افزایش پوسیدگی دندان‌ها را در پی دارد.

به منظور كاهش خشكی دهان توصیه می‌شود كه دست كم روزانه شش تا هشت لیوان آب نوشیده و پیش از خوردن غذا دهان با آب شسته و یا كمی آب مصرف شود چراكه خیس شدن دهان به راحت‌تر جویدن و بلعیدن غذا كمك می‌كند؛ علاوه بر آن، لازم است، دخانیات مصرف نشود و از استفاده از غذاهای شور، ترش و پر ادویه پرهیز و میوه و سبزی‌های تازه بیشتر مصرف شود. علاوه بر آن داروها، خودسرانه مصرف نشود.

ساخت دندان مصنوعی در یک روز

در کوتاه ترین زمان دندان خود را تحویل بگیرید!